måndag 25 januari 2010

Ny dag med biscottibak

Så var vi hemma, igen! Vi fick dock sova över på BB i natt bara för att vi skulle kunna träffa doktorerna när dom gick ronden. Inte för att vi blev så mycket klokare av det. Utan de skickade hem oss med 2 sömntabletter som jag ska ta ikväll och imorgon, och sen är det vara att vänta, precis som vanligt! Jag tror jag håller på att bli dum i huvudet av detta snart :0)

Så nu har jag bestämt mig för att strunta i detta och inse att bäbisen aldrig tänker komma ut, även fast den har påbörjat sin resa ut. Så idag när F åkt iväg på jobbet ställde jag mig och bakade biscotti, med en liten twist. Det blev 2 olika sorters biscotti. Den ena är en vanlig klassisk med mandelsmak, men jag satte lite extra smak på dom med Amaretto (mandellikör). Om man inte får dricka det så kan man åtminstonde få ha det i bakningen. Den andra satsen blev biscotti med hackade hasselnötter och blockchoklad i, smaksatt med Frangelico (hasselnötslikör). Om jag haft nåt luktsinne kvar eller kunnat smak hade jag nog också tagit i lite Baileys. Men den har stått så länge så jag vet inte om den är okej eller inte. Nu väntar jag bara på att sista plåten ska gräddas så jag kan torka dom sen.

Recept:

3 ägg
2 dl strösocker
0,25 tsk salt
0,5 tsk bittermandelessens
1 dl olja
6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
150 g hackade mandlar

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saltet, essensen och oljan och blanda ihop det med äggsmeten. Tillsist tillsätter man mjölet och bakpulvret. Arbeta ihop alltsammans till en deg och tillsätt den hackade mandeln på slutet. Jag hade även i 2 msk Amaretto i den ena satsen, och 4 msk Frangelico och ca. 50 g hackade hasselnötter i den andra. Rulla ut i lagomt tjocka rullar och lägg på plåt. Pensla över en brödglans bestående av 1 ägg, 1 tsk socker och 1 msk vatten. Grädda mitt i ugnen på 190 grader i ca. 30 minuter, beroende på hur tjocka du gjort dom.
Skär i snittar direkt efter gräddning, så de inte hinner hårdna. Torka dom sedan i ugnen på 100 grader i 40-60 minuter.

Perfekt att lägga i en finare burk och ge bort i present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar