söndag 10 januari 2010

Bröllop 090619

Jag kom och tänka på en sak. Förra bloggen jag hade startade jag för att skriva om saker inför och om bröllopet. Det blev inte helt som jag tänkt mig, skrev om lite saker innan. Men jag slutade att skriva innan vi hade gift oss. Så därför tänkte jag skriva ner ett par tre rader om själv bröllopet på den här bloggen istället.

Eftersom vi sov hos mina föräldrar natten innan bröllopet var vi tvugna att stiga upp redan vid sex tiden då vi skulle åka senast sju från mina föräldrar och in till stan. Så jag duschade, fixade fika och såg till att tärnorna var redo att åka. Så jag, Fredde, Åsa och Jenny (mina tärnor) åkte in till stan för att möta upp Steven, Johanna och Lars på salongen. Det var Steven som fixade mitt och tärnornas hår, Johanna fixade make-upen och Lars stod för fotandet hela dagen. Det var jätte roligt att ha med en fotograf redan från början av dagen. Fredde släppte av oss och åkte hem till lägenheten för att göra sig i ordning där tillsammans med marsalkarna.









Jag har nog aldrig varit så glad, nervös och pirrig nångång i hela mitt liv. Och det bästa av allt var ju att jag fick bestämma precis så som jag ville ha det! Vi hade satt en tids gräns på att klockan elva skulle alla vara klara för att åka iväg och ta brudkorten. Vi höll till i Mjälle och tog korten. Jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag var klar med sminket och håret, de rätta underkläderna var på, halsbandet och örhängena likaså, hur jag kände mig då. Klychigt eller inte, men jag har aldrig kännt mig så vacker nångång som jag gjorde då. Jag kände mig både snyggast och vackrast i hela världen. Steven och Johanna hade gjort ett helt otroligt jobb!
Under tiden vi höll på att bli klara kom F dit med Christer och Björn (marsalkarna), dom hade även varit och hämtat brudbuketten och de andra blommorna. Så det var bara att krångla sig in i bilen och åka iväg till fotograferingen. Det var lite synd på vädret, men vi ska vara glada över att det iallafall inte regnade. Vi höll på med fotningen i dryga 1½ timme innan det var dags att åka mot kyrkan och vigseln! Gud så nervös jag började bli då, jag tror nog att vi alla var lite nervösa. Som tur var hade vi åkt förbi en mack och ätit en korv (man blir hungrig av att fixa till sig) så mina tärnor hade tagit med sig extra mycket servetter sen till vigseln.

På plats vid kyrkan fick vi vänta i lite över 1 timme innan det var dags. Så vi satt i försammlingsgården och väntade i vad som kändes som en hel evighet. Det var så många man ville gå ut och sänga hej till, men samtidigt så ville man ju inte visa sig heller. Så det blev till att sitta kvar där och vänta. Något som jag var jätte nervös för när vi skulle in till kyrkan var att jag skulle glömma bort hur vi skulle göra allt. Men vi hade en jätte snäll präst som guidade oss igenom hela vigseln utan nägra större missöden.

Fy vad jag sakade av nervositet när prästen, Fredde, Christer och Björn gått in under klockringningen och vi (jag, min pappa och tärnorna) stod ute i vapenhuset och väntade på att dom skulle spela Mendelsons brudmarsh så vi kunde börja ingången. Pappa var nog minst lika nervös för när vi väl började gå hade han jätte bråttom så jag fick säga till honom flera gånger att sakta ner för att vi inte skulle springa fram till altaret. Jag kommer inte ens ihåg om pappa och Fredrik skade hand när pappa lämnade över mig eller hur dom gjorde. Jag var verkligen JÄTTE nervös. Jag kom ihåg när vi stod vänd mot prästen att hela jag kämpade med att inte skaka så mycket, för hela buketten skakade. jag var jätte nära att lämna över den till min syster som skulle ta den senare under vigseln. Men på något sätt lyckades jag hålla i den hela tiden som det var tänkt.

Vi hade valt att ha så lite psalmer som möjligt och fler "live-sånger" istället eftersom varken jag eller F är speciellt kyrkliga av oss. Vi hade 3 vänner som sjöng för oss, när dom sjöng var det inte många i kyrkan som kunde hålla tillbaka tårarna. Vi fick höra Jörgen sjunga "Jamtlandstaus", sen sjöng han och Johanna "A whole new World", Sandra sjöng "I folkviseton" och sen sjöng de alla 3 tillsammans "Hallelujah". Vi tyckte att det betydde mer för oss att ha vänner som sjöng istället för psalmer som inte betyder något för oss. Men enligt prästen var vi tvugna att ha minst 2 psalmer. så min kusin som är kantor hade skrivit en kärlekspsalm som vi hade och sen eftersom det var midsommar valde vi "Den blomstertid". Det värsta var att jag grät mig igenom typ halv vigseln för attj ag är så blödig och när jag skulle titta på någon annan för att sluta gråta gick inte det eftersom nästan alla satt och grät. Det måste vara ett bra betyg på att det är ett romantiskt bröllop när nästan alla i kyrkan sitter och gråter!

Till utgångsmarsh valde vi Jamtlandssången, tyckte den kändes som ett bra val. Så vi, prästen och resten av brudföljet gick ut innan våra bröllopsgäster gick ut. Jag och Fredrik gick runt kyrkan och in genom en sidodörr för att se gå ut igen när alla gått ut för att dom skulle kunna möta oss på trappan och blåsa såpbubblor på oss! Vi hade valt såpbubblor istället för ris, det kändes som ett litet roligare alternativ än det klassiska riset. Sen blev det givetvis en massa fotografering på kyrktrappan och kramar och grattisönskningar hit och dit innan vi kunde sätta oss i den "gula faran" och åka mot festlokalen. Men det får bli en annan historia! Lägger även ut fler bilden imorgon, då Internet inte riktig vill vara med ikväll....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar