lördag 5 december 2009

Grymt god gryta!

Idag eller i eftermiddags så lyckades jag med något så grymt. Jag gjorde välrdens godaste älgsteks gryta med potatis! Eftersom F jobbar även ikväll så kom mamma och pappa på middag efter att dom varit på Jamtli. Dom skulle ju ändå hämta lilla Max. Sagt och gjort så bjöd jag dom på mat för att slippa äta själv. Jag var lite nervös när jag skulle skära köttet, 50% av gångerna lyckas jag skära det åt fel håll så det blir segt. Men jag kollade länge och väl på köttet innan jag började skära. Sen stekte jag köttbitarna med lite salt och peppar innan jag hälde i 1 hackad gullöj, en hackad rödpaprik och en stor morot som jag skar i "slantar". Sen på med vatten så det täckte allt och i med en buljongtärning. Sen fick det stå på spisen och småkoka i lite över 1 timme innan jag hälde i en burk champinjoner och minimajs. Kryddade lite mer med salt och peppar och lite soya innan jag redde av det hela med en toppredning. Totalt så fick det koka i ungefär 1½ timme. Resultatet blev så oerhört bra! Köttet blev jätte mört, behövde knappt tugga det. Till detta serverades kokt potatis och saltgukra, yummie! Till efterrätt hade jag gjort en äppelpaj med blockchoklad och ett smulpajs täcke över, till det åt vi vanlig vaniljsås. Super enkel och super god middag! Man kan helt säkert användda vilken typ av kött man har hemme eller känner för. Men vi har "bara" älgkött i frysen, så därför fick det bli en älgstek som fick stå till godo.

Nu är det dagt för mig att kolla på senaste avsnittet av Grey's och vänta på att F kommer hem. Jag kommer nog sov när han kommer hem, som jag gjorde igår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar