onsdag 30 september 2009

Dagens rätt

Idag fick maken och Skrutten hålla tillgodo med korvstroganoff och ris, inte helt fel faktiskt. Korv är en bra maträtt eller vad man nu ska kalla det. Man kan iallafall göra mångder av goda recept med korv, tex. ungsgratinerad falukorv, kryddiga korvar inlindade i bacon, vanlig stekt falukorv, kokt korv osv...listan kan göras lång. Jag brukar tänka på min momma när jag gör korvstroganoff och ris.

När jag och min syster var små och brukade hälsa på hemma hos momma så lekte vi ibland att vi hade ett matlagningsprogram och att vi då skulle laga mat till momma och oss. Och en av dom rätterna som vi brukade laga var just korvstroganoff och ris. Oavsätt vilken huvudrätt vi gjorde hade vi alltid samma efterrätt, marängsviss! Vi anände alltid mommas stora vinglas som vi sockrade kanten på för att göra det lite extra lyxigt. Sen så brukade vi få duka med finporsinet. Kyckling och ris var en annan favorit som vi brukade laga. Vi lagade säkert andra rätter också ibland, men just dom här 2 rätterna minns jag allra mest när vi gjorde.

Igår åt vi nåt så otroligt gott! Vi (jag och Fredde) har länge pratat med Putte och Anna om att vi skulle gått på "En Liten Röd" och ätit rödvinsfondue. Men då vi alla jobbat olika tider (läs Putte!) så har det inte blivit av. Men igår lyxade vi till det, en helt vanlig tisdag och gick dit. Det var bara vi och en ensam gubbe som satt där. Fondue har jag ju ätit tidigare, men när vi åt det hemma så använde vi alltid olja. Men igår var det nån buljong med rödvin i och en massa annat gott i. Köttet blev super gott när man kokade, eller vad man gör, i det. Till det så fick man svamp, syltlök, tomater, bea, pepparsås, senapssås, currysås, tzatziki, vitlökssås och pommes. Om vi hade tänkt på det när vi beställde bord hade vi kunnat få potatisgratäng istället för pommes. Men det har hur gott som helst. Det kan jag verkligen rekommendera, att gå dit alltså! När vi fick in maten så tänkte vi alla att köttet nog inte skulle räcka till, men när alla ätit klart så var det EN köttbit kvar och ingen av oss orkade äta upp den. Det är konstigt, även fast vi alla blev proppmätta så fick jag och Anna plats med en vit chokladpannacotta med blåbär, mmm!! dit går jag gärna igen, eller så kan man ju köpa en egen fonduegryta och göra egen fondue.
När jag var i USA så käkade vi chokladfondue på nyår, också väldigt väldigt gott men väldigt mättsammt. Ändå så hade vi bara ätit typ ost, kex och lite grönsaker och dipp innan. Så om man ska äta chokladfondue så ska man nog satsa på en lätt middag!

Ett annat ställe man ska komma hungring till och inte äta så mycket mat på är "Serendipity" i New York. Det är ett litet ställe som ligger på 225 East och 60th street. Det blev riktigt poppis när Oprah berättade om stället i sin show. Deras efterrätter är verkligen att dö för! Deras specialite är Frozen Hot Chocolate. När man äter den så är det som allt annat runt omkring inte existerar, typ! Jag blev bjuden dit av Dina på min 24 årsdag, innan vi gick och såg musikalen Lejonkungen (också sjukt bra). Serendipidy är grymt populärt så man måste boka bord i god tid innan man ska dit. Men jag rekommenderar det verkligen! Och det får avsluta för dagen!

Frozen Hot Chocolate, to die for!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar